BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

tirsdag 2. juni 2009

Retten til å velge

Neste skoleår skal alle få gratis læremidler på skolen. Videregående skole følger dermed grunnskolen med at elevene skal få skolebøker på skolen. Forskjellen mellom grunnskolen og videregående er at fylkene har laget ett eget "forlag",- noe ikke kommunene har.

NDLA vil vel kanskje ikke kalle seg ett forlag, fordi de lager digitale læremidler. Uansett vil jeg si at jeg ikke er imot NDLA generelt. NDLA har mye bra med seg. Masse av innholdet kan nok brukes i undervisningen, og vil nok gjerne bli det av mange.

Mitt spørsmål er når en del av midlene som skulle vært til å kjøpe bøker til vgs blir gitt til NDLA for å utvikle og holde ved like læremidler på nett. Dette gjør at midlene som skulle vært brukt til læremidler (både digitale og bøker) blir redusert. Skolene får dermed ikke nok midler til å kjøpe inn læremidler i alle fag til de elevene som skal begynne i vg1. Fylkeskommunene sin løsning på dette er at en kan bruke NDLA (som jo er eid av fylkeskommunen).

Hva er så konsekvensen av dette?
Skolene får ikke selv velge de pedagogiske læremiddelet som de mener er best. Om det beste læremiddelet er bøker, digitale eller en kombinasjon av dette må jo være opp til den enkelte skole og deres faggrupper,- ikke opp til noen som sitter på fylkesbygget.

I ytterste konsekvens vil vi miste mangfoldet av læremidler. Hvis alle fylker tvinger alle skolene i sitt fylke til å velge sitt eget læremiddel (NDLA) vil de andre læremidlene forsvinne. De vil ikke forsvinne fordi de ikke er gode nok pedagogisk (slik som tidligere), men fordi det ikke er en reell konkurranse.

La oss lærere få bestemme læremidlene som skal brukes på vår skole. Det er vi lærere som har den faglige kompetansen til å vurdere de midlene som er tilgjengelige,- og dermed kunne velge det vi synes er best både pedagogisk og faglig.

3 kommentarer:

Tor Espen sa...

Enig i det du skriver. I tillegg: hva om NDLA ikke holder mål i et fag? Kan vi da tvinges til å bruke læremiddelet?

karen kristine sa...

Akkurat. Det er det som ligger litt i det jeg skriver,- men jeg tenker også at det er opp til hver enkelt skole og faggruppe der å finne ut av. Det sterkt reduserte bokbudsjettet er jo det som er hovedproblemet. Det gjør jo at en ikke kan velge,- både når det holder mål og ikke.

Lektor Melby sa...

Jeg er veldig enig i dette. Som lærer på mediefag ser jeg mange muligheter i forhold til å bruke nettet og andre ressurser i stedet for at alle elever "skal gjennom boka", og jeg er veldig positiv til at lærere er representanter for en delingskultur der de utveksler opplegg og erfaringer. Det jeg reagerer på her er fremgangsmåten og ikke minst - argumentasjonen - for NDLA. Dersom formålet virkelig er å spare penger, bør man kanskje ta en real gjennomgang av hele budsjettet og finne ut om ikke det er andre steder man bør kutte før man kutter ut lærerenes mulighet til å fritt velge læremidler. Jeg ønsker virkelig heller ikke at min positive innstilling til deling på skal bli et argument for å kutte ut mulighetene til de lærerne mener at andre læremidler er bedre egnet for sine fag.