BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

søndag 8. mars 2009

Tanker om Test 2.0

Som jeg har beskrevet tidligere har jeg nå tatt i bruk Test 2.0 i it's learning. Dette er ett verktøy jeg er blitt glad i. Det gir muligheter for variasjon og hjelp i undervisningen.

Jeg ser at det er viktig å leke med verktøyet for å lære det. Det jeg lærte mest av når jeg laget testen i sannsynlighet, var at jeg prøvde å bruke alle typer spørsmål som fantes. Fordelen var at jeg ble mer og mer kreativ. Jeg tror også elevene følte at det ikke var en enspora test de tok. Variasjon i spørsmålstyper og illustrajoner tror jeg gjorde at testen ikke ble for kjedelig, som den lett kunne bli med bare flervalgs spørsmål.

Jeg har også lært at nøkkelordene i spørsmål med kort svar bør ha mange alternative svar. Dette får å sikre seg at alle muligheter for rett svar virkelig gir rett svar.

Tester er noe jeg kommer til å bruke mye framover. Jeg ser mange muligheter og fordeler med å bruke test 2.0, så her kommer det nok en lærer som vil bruke tester på data mer og mer både formativt og summativt

0 kommentarer: