BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

tirsdag 6. oktober 2009

"HUFF,- JEG STRYKER I MATEMATIKK"

Dette utsagnet er det dessverre alt for mange elever som kan si i den videregående skole i dag. Hvis en går inn i karakterstatistikkene til skolene vil en se at det er nesten bare i matematikk at elevene går ut med karakter 1,- dette gjelder både i standpunkt og på eksamen. Hvorfor er det egentlig slik og hva kan i gjøre med dette?


Ja, hvorfor er det blitt slik at det er i matematikk flest elever strever og dermed stryker? Kanskje ikke det er det at de strever mest der,- men det er gjerne lettere å få både dårlige og gode karakterer i dette faget. Uansett er det flere på den nederste delen av skalaen enn på den øverste. HVORFOR?

Har det med holdningen folk flest har til faget?
Har det med alle de foreldrene som selv ikke har likt faget?
Har det med alle de lærerer i barne og ungdomsskolen som blir "plassert" til å undervise i matematikk, selv om de ikke liker faget?

Uansett er det meg som er lærer på vgs som får utfordringen når de kommer til oss og skal avslutte faget. Den første utfordringen er å få elevene til å tro at de kan klare dette. Det er veldig mange elever som ikke har tro på seg selv når det gjelder matematikk og dette kan lett stenge igjen for læring. Det andre en må lære elevene er at de ikke skal måtte forstå hvorfor alt er som det er. Når elevene mangler masse grunnkunnskaper vil det dessverre kreve for mye tid å forstå hvorfor vi gjør ting slik vi gjør det. Den beste måten for elevene å "komme" seg igjennom vgs med ståkarakter er etter min mening å lære seg oppskrifter og regler. For noen klarer de med disse teknikkene å komme seg igjennom. Dessverre viser detseg likevel ikke å være nok for enkelt elever.

Kanskje skal det være slik med mitt fag? Det at det er noen som skal stryke. En filolog sa til meg en gang: "det er dere matematikklærere som må stryke elevene som ikke bør ha studiekompetanse. Det er lettest for dere". Ja ,- skal alle ha "rett" og mulighet for å studere på universitet eller høyskole? og er det da riktig at det er bare i matematikk at de stryker. For meg blir dette helt feil. Det er viktig at det ikke bare er matematikk karakteren som skal være avgjørende. Jeg selv er ikke så flink til å skrive.. (norsk var mitt dårligste fag),- men jeg mener jeg fungerer veldig godt som matematikklærer for det,- hvorfor kan ikke det også være motsatt?

Uansett kjenner jeg ett stort engasjement for disse elevene. Jeg vil så gjerne hjelpe de alle gjennom faget med ståkarakter, men vet ikke hva

Hva kan vi egentlig gjøre for disse elevene?
Hvordan kan vi sikre oss at færrest mulig stryker i faget?

Kom gjerne med tanker. Jeg kommer ikke til å slippe den :-)

0 kommentarer: