BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

søndag 19. april 2009

Delingskultur


Utdanningsdirektoratet har laget en side som skal hjelpe oss lærere å lettere finne digitale hjelpemidler. Denne siden er skolenettet. Etter å ha sett litt på denne ressursen for matematikk ser jeg at vi her får lenker videre til andre nettressurser som er lagt ut på nettet. Det meste er til gratis nettressurser fra ulike forlag. Egentlig blir jeg litt sprø av disse sidene, jeg føler at jeg bare går en rundgang og til slutt ender opp med sider som jeg trolig ellers også ville ha funnet like lett på en annen måte.

Det jeg som lærer like gjerne og kanskje egentlig heller ville ha hatt er ideer på hvordan angripe et tema. Jeg ville hatt mulighet for å diskutere framgangsmåter og innhold med andre lærere. I tillegg ville jeg gjerne ha delt og fått låne oppsummeringsark, skjermvideoer osv med andre. Dette ser jeg som viktig får at jeg som lærer skal utvikle meg til å bli en enda bedre lærer. Det kan samtidig som det kan være ressurssparende slik at jeg kan bruke tiden på å utvikle andre ting mye bedre.

Da jeg tok praktisk pedagogikk for 12 år siden ble det sagt at det er en dårlig lærer den som snur bunken. I dag i den digitale verden er dette litt mer akseptert. Det er ikke det samme å snu den digitale bunken som å snu papirbunken tidligere. Det tar tid å lage skjermvideoer og ulike sammendrag. Disse kan gjerne brukes flere ganger og jeg mener også av flere personer (lærere).

Hvordan kan så dette gjøres?
Jeg mener det er viktig å lage forum for spørsmål og diskusjoner. Det er også viktig å lage en mulighet for å dele ressurser som er laget. Her i Hordaland er det laget et fag i it's learning av FAU realfag. Her er det mulig å diskutere og også lagt tilrette for å legge ut ressurser som er blitt laget. Foreløpig er det bare noen som legger ut ressursene sine. I tillegg har vi Del og bruk som er blitt dannet dette siste året. Dette er en ressurs for hele landet (ja hele vertsveven).

Jeg ser at det ikke er så mange som legger ut så mye i disse forumene. Hva er det som er grunnen til det? Jeg tror vi lærere er for mye individualister. Mange av oss tør ikke å vise hva vi gjør. Vi er kanskje redde for å få ett stempel på oss, at andre skal synes vi ikke er flinke nok, eller at vi gjør for mye. Denne kulturen er på vei til å endres. Jeg ser at mange lærere mer og mer ønsker å dele og åpne seg for andre,- men det er en lang vei å gå. (og viktig at vi motiverer hverandre til deling)

Jeg føler det er viktig at utdanningsdirektoratet ikke bare legger tilrette for å gi oss hjelp til hvilke digitale ressurser som ligger på nettet. Jeg ønsker også at de skal legge til rette for diskusjoner og deling av ressurser. Del og bruk er en viktig start for dette med deling og diskusjoner. Her har det også kommet til mange medlemmer på ganske kort tid. Dette gjør at jeg mener at det blir feil hvis utdanningsdirektoratet lager ett liknende samfunn. Kanskje kunne utdanningdirektoratet tatt over dette samfunnet, eller gitt en del ressurser til det. Det er helt klart at det koster både penger og ikke minst tid å lage og holde ved like ett slik samfunn.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Enig med du... jeg synes egentlig det er rart at dette behovet ikke har vært på banen tidligere - men det har kanskje ikke vært så åpne kanaler mellom lærere, skoler og fylker tidligere? FAU sitt fag i realfag er jo egentlig lagt fint til rette for diskusjoner og deling, men som du sier er det svært få som bidrar. Jeg er intet unntak, jeg sitter jo etterhvert på en god del her, men... hm.

karen kristine sa...

Det er ikke lett å dele når alt er så synlig.... La i går ut en skjermvideo på wikien til Del og bruk. Her er det ingen som kobler det til meg, hvis ikke de leter litt:-) Føler at det er bedre med litt anonymitet inntil det er mange mange som deler...

Unknown sa...

Det er fort at en drukner i informasjon. Jeg mener at portaler som oppfattes slik ikke har noen verdi. Det beste hadde vært om vi hadde hatt ett skikkelig ressurssted i Norge å forholde oss til. Problemet er vel at det er for mange aktører som ønsker å bli et slikt ressurssted!

Du sier at du har positive erfaringer med delogbruk. Jeg synes det har vært stor vekst på kort tid og det er imponerende mange som har vist interesse. Jeg håper det kan bli et sted for åpen og gjensidig deling og erfaringsutveksling. Til syvende og sist avhenger det mest av brukerne, selv om de tekniske rammene også spiller inn. Hvis alle brukerne deltar er det ikke sikkert at det trenger å koste ressurser!