BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

mandag 20. april 2009

Slideshare

Gjennom kurset på HIST har jeg fått beskjed om å legge ut en powerpoint på slideshare. Dette har vært en utfordring. Det å lage en konto var enkelt og i starten så det veldig lett ut å legge PP'en. Dessverre fikk jeg bare med de første bildene den første gangen. Ikke skjønte jeg hva som var gale... Etter å ha tenkt litt, så jeg på hva som var nytt på det første lysbilde som ikke kom med. Det viste seg at dette lysbilde hadde et bilde som stoppet prosessen. Da jeg hadde slettet alle bildene som var med i PP'en fikk jeg med alle i slideshare. Jeg føler at dette er ett problem som vil gjøre at jeg ikke kommer til å bruke denne tjenesten mye. Jeg underviser som sagt i matematikk og da her det ofte nødvendig å ta med noen bilder i en powerpoint for å kunne illustrere. Her er resultatet:

slideshare

Her i bloggen


Det ved å legge den ut på bloggen gjør at den er lettere å vise til personer som den kan være interessant for. Det er lettere å vise de PP'en i bloggen sammen med tanker og kommentarer, enn å lage en lenke til den.

Slideshare er en metode å dele powerpointer med andre. Når jeg ser på presentasjoner som andre har lagt ut, ser jeg at disse kan bli brukt som tillegg til det jeg underviser for elevene. Disse presentasjonene som ligger ute kan f. eks kobles opp til en LMS og la elevene selv lese disse om ett tillegg til det som er undervist. Hvis det skal være aktuelt å bruke disse presentasjonene i selve undervisningen må det være noe som er mitt,- eller noe som jeg føler at jeg selv kunne ha laget.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min erfaring er at det er mye lettere å dele PP med andre, OG å legge den ut på blogg/wiki etc ved å laste presentasjonen opp på Google Dokumenter. Da kommer bilder og alt sammen med. (jeg vet ikke om det blir sånn hvis du har masse overgangsanimasjoner mellom lysbildene, det bruker jeg ikke, synes det bare er forstyrrende...)
Lykke til på kurset ditt :-)

Unknown sa...

SlideShare forbedres kontinuerlig, så det er mulig de problemer du opplevde med å laste opp ikke vil være der i fremtiden. Du har laget en flott presentasjon. Jeg liker idéen om å koble presentasjoner til LMS-et i stedet for å laste opp alt i LMS-et. Da øker verdien og delingsraten.

Jeg tenker slik at SlideShare er en fin ressurs for å skaffe tilleggsstoff utover mitt eget lærestoff. Altså som grunnlag for å lage ekstra aktiviteter. Kanskje kan en tenke seg at en som lærer søker opp og legger ut lenke til en SlideShare-presentasjon som er relatert til det øvrige fagstoffet (i LMS-et) og så får elevene i oppgave å for eksempel skrive et sammendrag av presentasjonen eller lage en test om presentasjonen? Bare en tanke.