BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

onsdag 13. mai 2009

NKUL -Åpning Plenumsamling (Bård Vegard Solhjell ++)

Prøver meg på referat i blogg. Det blir nok mye stikkordsform. Vi får se om det vil gå bra etterhvert.... (PS! Får ikke lest korrektur...)

Nkul starter med flott trommevirvling på afrikanske trommer. God musikk synes jeg. :-)
Dette er den 15 gangen NKUl blir arrangert. 800 påmeldte

Rektor ved NTNU Torbjørn Digernes:
teknologien har endret seg, det vil si at oppmerksomheten med IKT har endret seg. Pedagogikken er at en kan utnytte læreren og teknologien sterke sider sammen slik at det blir en bedre kombinasjon. Den digitale kompetansen er mer og mer viktig. Nevner den digitale spørretimen til kunnskapsministeren. Rektoren har også startet sin egen blogg. Det er interresant og viktig, men det krever mer at du er til stede mer hele tiden.
Ungdommen har mer digital kompetanse,- bruker den mye til kommunikasjon og smahaldning. Det er viktig for skolen å ta hensyn til dette og utnytte dette. Derfor er slike konferanser viktig. NTNU bruker its learning med 25000 bruker og formidler mye til studentene gjennom dette. De bruker mer og mer streeming av undervisninger. Studentene bruker dette mer og mer, særlig nå før eksamen når elevene driver med repetisjon. De jobber hardt med å gi mer digital kompetanse til skolen. 12 medarbeidere jobber med det.
NKUL er et sted man møtes og er hverandres krevende kunder.

Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell:
Viser en film fra "gamle datamaskiner" eller det er vel eldre teknologi enn det. Framtidsprofiti fra 1967.
Vi sier mange feil når en skal profitere fram i tid. De ser ikke det sosiale mønstere som kommer fram etter hvert. Man tenker seg mer av det samme som en har i dag, men ikke det som kommer rundt det hele.
Det IKT osv vil handle om framover er mer og mer sosiale og medmenneskelige samhold. Før var det slik at kommunikasjonteknologi gikk fra en til mange og ikke motsatt. Sosiale medier er at det blir kommunikasjon flere veier. Det sentrale spørsmålet er å utvide perspektivet fra et verktøy til en teknologisk dannelse.

Digitale verktøy kommer til å være en del av samfunnet og derfor viktig.
Digitale verktøy er med på å gjøre skolen mer virkelighetsnær. Elevene har med seg masse slik kompetanse. Hvis ikke vi tar det med vil elevene se på skolen som en annen verden.
Sosiale medier har også med seg en kultur som det er også med på at elevene må få med seg fra skolen. Det er snakk om deling, å være deltakere. Vi forbedrer med å være med å ta del og bedre seg. Nevner her Del og bruk som ett eksempel. Dette er en fantastisk mulighet til å dele med andre og at vi alle blir bedre. Bruk av digitale verktøy i skolen skal ikke bare være snakk om å kunne ta i bruk verktøyet, men elevene skal ha en breiere forståelse, deltagende i kommunikasjonen og vite hvilke muligheter som ligger der.

Vi har vært igjennom mye utvikling når det gjelder utstyr. Fra maskiner som var større enn rom som kunne litt, til ja vi vet hva som er idag.
Mange barnehager har helt greit med utstyr, men bruken er så som så.

IKT skal sees i en større ramme.
Lærerkompetanse:- lærerne er nødvendige og viktige for skalen, det er udiskutabelt. (Nevner norsklæreren sin fra gymnaset,- hadde så store fagkunnskaper at han trengte ikke å brife, var alltid autoritær og han viste at han hadde ett godt øye til meg (og det følte alle i klassen)). Det er viktig å bringe dette inn i IKT
Deling: vi må bli flinkere å dele. Vi må bli flinkere å dele gode opplegg
Tidlig innsats: også viktig innenfor digital kompetanse. Hindre at problemene oppstår. Vi har for mye innsats på reperasjon istedenfor å ta det på forhånd. Det er viktig at elevene tidlig har med seg den digitale dannelsen. Vi må sette inn en tidlig innsats før problemene kommer, slik som med andre grunnleggende ferdigheter.
Å bruke digitale verktøy: Elevene har masse kunnskap og kjennskap til IKT, men det er ikke sikkert at elevene har en god bruk av det. Elevene bruker det mye som mottagere, og vi somk skole må vise de mulighetene til å være deltagere. Vi må bruke den kompetansen som er nødvendig.

Norge er ett av de få landene som har IKT med i læreplanene. I den nye lærerutdanningen skal de grunnleggende ferdighetene mye tydligere fram (slik som IKT). Vil innføre nasjonale prøver i digitale ferdigheter.

NDLA har vært viktig for å en viktig start for digitale læremidler. Digitale læremidler må være med i konkurransen om læremidler med kvalitet. Dette må nok presiseres mer og mer nå framover. (snakker han nå om at vi må være obs slik at vi får mange valgmuligheter og ikke mister mangfoldet; håper det).
UDIR har brukt mye tid på å legge til rette for NRK sine ting i arkivet til å kunne brukes i undervisningen. Det kommer til å være lett tilgjengelig i skolen. (Skal/ er nettopp kommet).

Det er viktig å se på IKT som digital dannelse. Vi må forberede elevene til å se på IKT som noe mer enn ett verktøy. Da er fordelene mye større. Da blir nettet mer og mer en mangeveis kanal, der vi effektiviserer og hjelper hverandre.

Viser til hvordan sosiale nettverk kan hjelpe en med å endre ting: med eksempel fra siden i VG, og respons fra mange sider.

0 kommentarer: