BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

torsdag 14. mai 2009

NKUL - IKT i matematikk

Anders Sanne og Jostein Våge

Skal vise litt om geogebra, hva som kan gjøres, og litt om geogbra instituttet.

Geogebra er gratis programvare som kan lastes ned på internett. Dermed er den tilgjengelig overalt. Det er ett stort brukersamfunn,- både på norsk engelsk osv. Her får en svar fort hvis en lurer på noe. Det er også geogebra wiki der det fins mange undervisningsmateriale der. Denne kan alle legge til stoff, undervisning som de lager.

Ordet geogebra er sammensatt av ordene geometri og algebra. Geogebra har tre felt - algebrafelt, grafikkgelt og det kommer til høsten ett regnearkfelt.

Hvordan kan geogebra brukes på de ulike trinnene.


Barnetrinnet:

Her kan geogebra brukes som ett rett tegnepapir. Da kan en gjerne ta vekk flest mulig knapper slik at elevene ikke roter seg bort .

Etterhvert kan det være greit å bruke det som ett konstruksjonsprogram.

Det går også ann å lage ett opplegg som visualiserer ting, for eks brøker.

Det siste som en vil nevne her er om perspektivtegning.


Ungdomstrinnet:

Her kan en bruke det til å konstruere. Her kan en ha en mulighet er at en kan bruke sporing. En kan høyreklikke på et punkt og velge sporing, da vil en f. eks lettere kunne vise at en 90 graders vinkel alltid vil ligge langs en halvsirkel mellom de to andre punktene

En kan tegne funksjoner. Da kan en gjerne bruke glidere for de ulike variablene. slik at disse kan varieres. Så kan en bruke regnearket som nå er nytt til f.eks å lage en tabell. Da blir også alle punktene tegnet på grafen. Alle tre arkene henger sammen (regneark, algebra og tegnearket)

En kan også bruke dette til regresjon. Da legger en inn dataene i regnearket, merker disse og får de tegnet i tegnefeltet. Så skriver du i kommandofeltet: reglin[liste1], da får en opp den funksjonsuttrykket som passer best til tallene.

Pythagoras. Iwikien ligger ett opplegg på bevis for pythagoras som Bjørn Smestad har laget til.


Videregående skole:

Innføring av derivasjon. Ofte starter en med definisjonen av den deriverte uten at elevene vet helt hva dette fører til. Dette er ett stort steg i skolen og elevene sliter med å forstå og bruke derivasjon i praktiske situasjoner er verre. (Sier elevene sliter med å gjøre tekst over til regning). Elevene mangler bilde og en forståelse over hva en vil fram til. Jostein Våge ønsker å få inn en mer stor forståelse for hva vi regner. Med datamaskin og geogebra har man mye større muligheter for å illustrere ting for elevene.
Han starter med å skrive inn funksjonen f(x) = 4 sin(x). Setter også inn ett punkt P(0,5,f(0,5)).(Alt dette skrives inn i kommandofeltet.) Vi vil forstørre rundt dette punktet,- det gjøres ved å høyreklikke på tegneflaten og markere en firkant fundt punktet P. Etterhvert vil denne grafen nå se ut som en rett linje. Hvis en ønsker å finne stigningen legger man inn to punkter på denne linjen, og finner stigningen til dette ved kommando.
Viser dette også med andre grafer...

En kan bruke geogebra til å simulere sannsynlighet


En kan lage sine egne dynamiske hjelpeark. Det vil si en nettside som det er en lite vindu der som er fra geogebra. Et eksempel
Når du skal lage ett slik ark må du lage noe i geogebra. F. eks en trekant. Så klikker du på fil - ekspoter - dynamisk ark (fyller ut) også legger du det f. eks på skrivebordet. Da har du en nettside som har noe geogebra inni seg.

NORSK geogebra institutt.
Er etablert med finansiering av matematikksenteret. Dette drives i samarbeid med program for lærerutdanning.
Geogebra er oversatt til over 40 språk og brukes over hele verden. Antall treff er oppe i 400 000 treff i mnd. Dette gjør at en må ha ett nettverk som kan hjelpe til for å utvikle gratis geogebra- ressurser. De skal tilby brukerstøtte, kurs og verksteder for lærere. De skal være med å utvikle Geogebra videre (Regresjon kom etter press fra de her i Norge).
De har ett nettverk med sertifiserte ressurspersoner. De samarbeider med LAMIS til en rekke kursrekker. I tillegg tilbyr de kurs til skoleeiere. Dette er viktig for å få noen inntekter til å holde oppe instituttet. Derfor ønsker de at skoleeierne skal kjøpe kurs.

Det er en internasjonal konferanse 14-15 juli i østerike.

0 kommentarer: