BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

torsdag 14. mai 2009

Mine tanker om deling på nettet

Jeg har de siste månedene vært på flere konferanser der hovedfokuset er på IKT i skolen. På alle disse konferansene har Del og bruk blitt nevnt gjerne flere ganger. I tillegg har NDLA sagt at de ønsker å være en arena for deling. FAU i Hordaland prøver på det samme gjennom ett its learning fag. I dag var jeg på ett foredrag som var av moava,- disse også hadde en arena for deling. Nå kommer også utdanning.no snart med noe lignende (nevner del og bruk som eksempel på hva de ønsker å lage) Det finnes sikkert flere steder også.

Jeg kjenner meg frustrert av dette. Hvorfor kan vi ikke forholde oss til ett sted der alt dette foregår. Hvorfor må vi gå mange steder for å lete etter ting vi kan bruke. Når det er mange sider som har det samme ønske blir alt bare til rot (min mening).

Kan en ikke samle seg ett sted (gjerne Del og Bruk for meg) ?
Er alle parter villig til at det bare er ett sted,- eller er det en konkurranse her?

Dette var bare en tanke,- eller egentlig ett hjertesukk fra meg.

5 kommentarer:

Bjørn Helge sa...

What she said!

Anonym sa...

Jeg er helt enig med deg:-) Hvis vi skal forholde oss til mange forskjellige arena, så spørs det om delingen blir en tidsbesparelse! Man kan vel bruke Del og Bruk, så kan de forskjellige aktørene opprette grupper der som vi kan melde oss inn i:-)
Hilsen Jorunn

Lisa sa...

Dette vil kanskje ordne seg litt av seg selv? Tror mange tenker det samme som deg, at man ikke har kapasitet til å delta og dele i like stor grad på mange ulike forum, og da er det kanskje "survival of the fittest" som gjelder. Den delingsarenaen som er enklest tilgjengelig og har lavest terskel for deltagelse blir den som overlever.

Tor Espen sa...

Ulike delingsarenaer har ulike fokus. På D&B finner jeg ideer, tips, diskusjoner etc, mens det er lite undervisningsopplegg, presentasjoner etc der. Det finner jeg på slideshare.net. GeoGebra-ressurser finner jeg på NGI's wiki. Jeg vet ikke om det er mulig eller ønskelig å samle alt på 1 plass. Uansett: ITSL er en dårlig ide, siden det da kun er tilgjenelig for noen få utvalgte (de som har konto på ITSL og er medlem i faget).

Nettet er fritt, og det er det som driver det frem. De beste arenaene vil uansett vinne frem.

Anonym sa...

Jeg tenker i de samme baner, men samtidig tenker jeg også at ressurser som deles på nett vil være søkbare, og finnes gjennom f.eks. google, og dermed spiller det noe mindre rolle om de ligger ett eller flere steder. For øyeblikket grubler jeg mer på hva jeg egentlig kan/har lov til å dele ut...