BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

søndag 19. april 2009

Lage skjermvideo

Endelig har jeg fått prøvd meg på noe som jeg har hatt lyst til lenge, nemlig å lage skjermvideo.
Dette var veldig gøy og lærerikt.

Denne gangen prøvde jeg å bruke programmet camtasia. Det var ett program som var veldig enkelt å bruke med en lav brukerterskel. Det negative med dette programmet er at jeg bare har en prøveversjon i 30 dager. Etter det koster lisensen noe. Dette gjør at jeg har lyst til å prøve meg på et annet program som er gratis neste gang,- for eksempel Jing. Hvis noen andre vet om ett skjemvideoprogram som er gratis og lett og bruke vil jeg gjerne høre om det i kommentarene.

Det jeg laget en skjermvideo om var hvordan man kan bruke datamaskinen til å løse grafiske oppgaver i matematikk ved hjelp av programmet graph. Grunnen til at jeg valgte dette programmet er at jeg ser nytten i å legge dette ut for elevene. Jeg har vist metoden til de mange ganger på skjerm i klasserommet, men jeg tror noen trenger forklaringen mange ganger. Jeg tror også desverre at det er mange matematikklærere som ikke vet om denne muligheten.

Det var enkelt å lage en video ved hjelp av camtasia. På forhånd hadde jeg laget til en oppgave som jeg skulle løse i videoen, og jeg hadde tenkt igjennom hva som var viktig å få med. Da jeg tok opp videoen valgte jeg å ta lyden samtidig. Dette fordi jeg ikke viste hvor lang tid jeg ville bruke på hver forklaring. Etter ett par feil i starten av første opptak, følte jeg at jeg fikk til en grei video. Her er resultatet:



Det var ikke godt å se her, men jeg har også lagt den ut på youtube

3 kommentarer:

Øistein sa...

Tror du kommer til å like Jing - det har riktignok ikke så mange muligheter for publisering. Bare flash, så vidt jeg husker.

Men du kan kanskje prøve noen av disse? http://delicious.com/oisteing/screencast

Unknown sa...

Så bra at du gjennom dette kurset fikk inspirasjon til å lage en skjermvideo! Jeg synes filmen du har laget er flott. Kjell (på kurset) har for øvrig også laget en film over samme grafverktøy - det er mulig du har interesse av å se den :-)
http://delogbruk.wikispaces.com/graph

Jeg har i det siste laget noen videoer selv, og merker at det tar tid. Særlig om en lar seg friste til å perfeksjonere innholdet. Hvis en aksepterer småfeil krever det ikke så mye tid, og jeg tror verdien likevel kan være høy.

Hans Nordhaug sa...

Jeg bruker CamStudio fordi den er gratis *og* fri programvare. (Den lagrer i AVI som den kan konvertere til SWF. Jeg sier ikke at CamStudio er perfekt - langt i fra.) Jeg prøvde Jing nå og likte ikke at den krever at du oppretter konto på screencast.com. I tillegg klarte Jing faktisk å låse maskina mi, men det er nok fordi jeg bruker Firefox med NoScript ...