BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

fredag 20. februar 2009

Bruk av forum

Jeg hadde en god opplevelse i dag som jeg har lyst til å dele med andre.

Jeg har slitt litt med å få en god undervisnings situasjon i en av klassene mine dette året. I den siste timen i dag prøvde jeg å gjøre noe med det.
Jeg hadde en undersøkelse på it`s learning som ble gjennomført i klassen. Her var det en del spørsmål anngående klassesituasjonen. (Den var anonym selvsagt) Rett etter at alle elevene hadde gjennomført undersøkelse, gikk vi igjennom undersøkelsen. Dette var en nyttig erfaring.

Jeg merket at elevene likte at de fikk se at det de hadde gjort førte til noe. De husket nok fremdeles det de hadde svart, og vi fikk en god kommunikasjon om noen av spørsmålene.

Så kom vi til det aller beste. Jeg hadde samtidig åpnet et forum, der personene også kunne være anonyme. Når vi gikk igjennom undersøkelsen, kunne jeg da bare be elevene om å kommunisere det de mente i dette forumet. Det er ikke alle som tør å si det de tenker i klasserommet,- men kanskje de kan det i ett forum der du kan være anonym. Elevene la ut ting der etterhvert som vi snakket, og elevene kommenterte. Noen av innslagene var av sosial art, men mange av de var svar på det som jeg spurte om i timen.

Jeg håper dette forumet kan være en god kommunikasjonskanal mellom meg og elevene. Jeg trenger et annet arbeidsmiljø i denne klassen.

2 kommentarer:

Lektor Melby sa...

Hei dette hørtes spennde ut. Jeg lurer på om du brukte en forum-funksjon i it´s learning?

karen kristine sa...

Ja, jeg brukte forum på its learning. Det jeg også har oppdaget som viktig, er å ha elever som tør å være med, som kan dra lasset med deg.