BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

lørdag 14. februar 2009

Matematikk - PC kontra papir


Tenkte jeg skulle beskrive litt hvordan jeg bruker digitale hjelpemidler i dag.

Som matematikklærer tenker mange at det er vanskelig å bruke pc. Det er enklest med papir. På mange måter er det det. Å tenke matematisk er nok enklest med papir og blyant, iallefall når vi er opplært til det fra starten av. Å skrive matematikk på pc, krever egne "programvarer" og ofte blir fokuset på: "hvilken kommando skal jeg skrive nå". Når en bruker papir og blyant er det framgangsmåten som blir i fokus. Kanskje hadde dette vært annerledes hvis en lærte å bruke pc helt fra starten?? Det blir det nok lenge til vi får svaret på......

Etterhvert som jeg har brukt ulike programmer på pc i matematikk, - som exel, geogebra og graph ser jeg mange fordeler.

Grafer, som mange elever strever med å tegne på papir, klarer de fleste på pc. Det er lettere å endre på aksene og få ett godt bilde av grafen. Jeg er komt til at jeg kun lærer de å tegne enkle lineære grafer for hånd. Alle andre grafer, regresjoner osv ber jeg de tegne på pc. Jeg føler at elevene også enklere klarer å tolke grafene når de er fint tegnet, - slik som de er på graph og geogebra. Når det gjelder disse to programmene, er jeg faktisk blitt mest glad i graph. Jeg ser at de "svake" elevene mestrer dette verktøyet bedre enn geogebra. Graph har en lavere terskel. Når det er sagt, ser jeg at geogebra har en større bredde.

Konklusjonen min er at papir er veldig greit når det gjelder algebra osv., men pc kommer mer og mer inn. Den kan lettere hjelpe de elevene som ikke mestrer matematikk så godt, til å få til noen oppgaver. Mestringsnivået blir litt lavere, når elevene får lov til å bruke pc.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Helt enig, Karen Kristine, papir er oftest lettere for å sette fokus på selve oppgaven.
Det er spennende for meg som starter i andre enden å følge bloggen din. Du er kjempeflink, dette er lærerikt og interessant å lese!
:)
Kristin

Kjell sa...

Pussig hvor enig en er om del ting. Støtter deg 100% ang. forskjellen mellom GeoGebra og Graph (vet ikke helt om det er samme program vi snakker om :-), men jeg bruker Graph fra Ivan Johansen). Tror kanskje at Geogebra har et større potensiale når det gjelder mulighet for å gi "grunnleggende forståelse". Du må liksom bygge alt fra grunnen. Men jeg er ikke helt sikker på om det er det alle elever er på jakt etter. Selv om vi bruker et kamera, er det vel ikke slik at vi forstår alt med blenderåpning, eksponeringstid.... Vi kan få til fine bilder likevel :-)

Unknown sa...

Flotte tanker om et fag som mange tenker er ikke-digitalt. Jeg så senest i dag på en tjeneste som heter Google Analytics, som viser statistikk over besøk på bloggen min og hjemmesiden min. Jeg tenkte to ting: For det første kan GA kanskje være motiverende å vise til elever/studenter i forbindelse med matte/statistikk. For det andre er det å tolke data i henhold til GA, ikke nødvendigvis noe en har lært noe sted, selv om en kan matematikken bak. Jeg tenker videre at det å faktisk bruke dataverktøy og slik anvende matematikken, blir vel så viktig som teorien bak. Dvs, teorien bak er selvsagt førstepri, men anvendelse er ikke noe en bør ta med som et tillegg. Det bør inkluderes som del av matematikkfaget, fordi vi nå ser helt andre dataverktøy og muligheter enn tidligere og det er data som vil brukes i fremtiden. Derfor: Ja til å lære matematikk på papir, og ja til å anvende matematikk på data!

Tor Espen sa...

Flott blogginnlegg! En ting: Hva om elevene bruker f.eks graph eller GeoGebra i en prøvesituasjon, og besvarelsen skal leveres på papir? Det er slik vi har gjort det i år, og det fungerer vel greit. Men pc-en blir da som en gedigen kalkulator. Sånnt sett kunne det være interessant med digital innlevering. Eller hva med begge deler? Relevante filer blir levert inn en plass og eventuelt resten på papir?

karen kristine sa...

Enig,- men det er jo ikke mye problem med å skrive grafene o.l på papir. Dessuten vil vi med innlevering av f. eks grafer på pc miste den muligheten med å vise hvordan en leser av data. Dette mener jeg er viktig (det går på pc, men blir for mye teknisk for å få det til :-)

Det er en interresant debatt

Tor Espen sa...

Når det gjelder dette med avlesing av grafer, så er det spørsmålstillingen som tar seg av dette, ikke selve grafen. Poenget mitt er at jeg som lærer vil se hvordan elevene har brukt verktøyet. Hvordan har elevene gjort en konstruksjon med f.eks. GeoGebra? En utskrift vil ikke vise dette og en tradisjonell konstruksjon vil medføre at jeg som lærer må gjøre en liten detektivjobb for å finne ut hva som virkelig er gjort (dersom forklaringen er mangelfull).

Jeg har også vært vitne til at elever har brukt Excel som en tabell. Dvs at eleven ikke har brukt verktøyet til det det var tenkt til, men har i stedet brukt kalkulatoren til å regne ut svara.

Dersom det skal være vits i å bruke tid på å jobbe med skriving av matematikk på pc, så må det være noe positiv som kommer ut av dette. Det må være en fordel.