BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

lørdag 21. februar 2009

Bruk av tester i undervisning


Hvordan kan jeg bruke digitale tester i min undervisning og oppleve ett løft i undervisningen min?

Først vil jeg komme tilbake til det opplegget i matematikk 2P som jeg har snakket om tidligere i denne bloggen. Jeg har gjennomført undersøkelsen og fått noen viktige pekepinner om hvilke temaer jeg skal jobbe med i tiden framover. Ett av disse temaene er sannsynlighetsregning, og dette er det temaet jeg har bestemt meg for å starte med. Sannsynlighetsregning har jo elevene vært igjennom både på ungdomsskolen og i 1P. Når elevene da sier at de ikke føler de mestrer temaet kan det være kjekt å gjøre noen endringer i repetisjonsdelen. Jeg har valgt å lage en liten digital test som jeg tenker elevene skal ta først i undervisningen på tirsdag. Målet med denne testen er at både elevene og jeg skal kunne se hva de kan i sannnsynlighetsregning. Ut ifra dette vil jeg da legge opp resten av undervisningen denne dagen. For å kontrollere hvor mye elevene har lært vil jeg la elevene ta om igjen testen en uke etter at vi har jobbet med sannsynlighet. Dette gjør jeg for at både jeg og elevene skal få en tilbakemelding om hvordan de har lært faget. Jeg tenker også at testen kan være åpen noen dager før vi skal ha en skriftlig prøve i blant annet i dette temaet. Her vil jeg da bruke den digitale testen som en formativ test.

Etter at elevene har fått ferdige tester i sannsynlighet, kunne jeg hatt lyst til at elevene selv hadde laget tester i det neste temaet. Da tenker jeg at jeg først repetere temaet for klassen med vanlig gjennomgang og jobbing med oppgaver. Neste gang vi da samles ønsker jeg å la elevene jobbe sammen to og to i grupper. Hver av disse gruppene skal lage ti spørsmål hver. Deretter tar jeg og samler disse oppgavene i en større test som alle skal ta. Da vikl alle kjenne igjen sine egne spørsmål, og de vil samtidig forhåpentligvis bli utfordret av de andre sine oppgaver. Her må jeg selvsagt sjekke gjennom oppgavene for å finne eventuelle feil. Dette vil også være, som over, en formativ test.

Jeg er spent på om dette vil fungere, men den som følger med får se.

PS!! Bare kom med innspill hvis dere har noen gode ideer som kan bedre dette.

0 kommentarer: