BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

onsdag 25. februar 2009

Digitale tester i 2P



Som jeg har skrevet om tidligere ønsket jeg å lage en test i sannsynlighet for 2P klassen min. Det er første gang at jeg lager en digital test i it's learning sitt Test 2.0.

Det var vanskelig å komme i gang. Hva ønsket jeg å teste elevene i, hvordan ville jeg gjøre det og hvilke spørsmålsalternativer skulle jeg bruke til de ulike oppgavene. Etterhvert som jeg har holdt på har det gått lettere og lettere. Det ble rett og slett litt gøy.

Hensikten med testen var i utgangspunktet å se hva elevene kunne i sannsynlighetsregning. Jeg laget derfor spørsmål som "bare" skal vise elevenes grunnleggende kunnskaper i sannsynlighetsregning. For at elevene ikke skulle gå lei prøvde jeg å bruke flest mulig av spørsmålsalternativene. I tillegg brukte jeg noen animasjoner og bilder for å illustrere det som det spørres om.

Noen problemer støtte jeg jo på etterhvert. Det første var å få inn ett bilde fra geogebra. Jeg lagret i flere fil formater, men ingenting fungerte. Til slutt ga jeg opp og valgte å finne et bilde jeg kunne bruke på nettet. Det neste problemet jeg kom over var når jeg skulle eksportere prøven fra it's learning på fylket til it's learning på høyskolen. Det som skjedde var at oppgaveteksten på noen av oppgavene forsvant. Dette kunne jo jeg bare skrive inn igjen, men verre var det at de oppgavene jeg hadde blanket ut var endret. Her hadde alle oppgavene (de blanke feltene) blitt til det samme svaret. Jeg oppdaget ikke dette problemet før jeg gikk gjennom alle oppgavene, - men fikk da ordnet de.

Alt i alt vil jeg si at dette var en god opplevelse. Jeg følte jeg fikk til en variert test både når det gjelder typer spørsmål og hvilke emner innenfor sannsynlighet som jeg tar opp. Hvordan det gikk i klassen kommer i neste blogginnlegg :-)

0 kommentarer: