BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

mandag 16. februar 2009

Bruk av læringsplattform i faget 2P


Nå har jeg tenkt å hive meg ut på mer pedagogisk bruk av læringsplattform (LMS). Som beskrevet tidligere i denne bloggen så har jeg til nå mest brukt LMS til administrative oppgaver.

Det faget jeg starter med er 2P. Grunnen til at jeg har valgt dette faget er at jeg nå skal begynne med å repetere. Eksamen er både fra første og andre klasse og mange elever har av erfaring glemt en god del spesielt fra 1P.


Når jeg tidligere har startet på denne repetisjonsdelen har jeg selv tenkt igjennom hva jeg tenker elevene trenger av repetisjon. Jeg har gått igjennom hovedtema for hovedtema og latt elevene jobbe med oppgaver underveis.
Det positive med å gjøre det på den måten er at jeg har "full kontroll". Jeg har kunnet velge ut temaene, bestemme hastighet osv. Dette er en fordel siden jeg legger vekt på hvordan eksamen pleier å være og hvilke utfordringer som en finner der. Siden det er jeg som har full kontroll klarer jeg også å disponere tiden slik at vi kommer gjennom mange temaer.

Problemene med å gjøre det slik er mange. Et problem er at jeg ikke vet hva elevene kan og ikke kan. Det kan derfor være at jeg gjennomgår tema som de fleste mestrer og det dermed ikke er så nødvendig å bruke så mye tid på. Eller det kan være at jeg tar å bruker bare noen minutter på et tema ingen husker noe spesielt av. Et annet problem er at jeg ikke vet hvor mye hver enkelt elev kan i de ulike temaene. Det gjør at jeg risikerer å gjøre enten gjennomgangen for lett eller for vanskelig. Elevene blir heller ikke ansvarlig gjort for sin egen læring. Det er enkelt å ikke bruke for mye energi og krefter på et fag en ikke føler noe ansvar overfor.


For å endre på dette ønsker jeg å ta i bruk noen av de mulighetene LMS gir meg. Målet mitt er å la elevene "styre" mer av repetisjonen som skal foregå i klasserommet.

Det første jeg ønsker å gjøre er å gjennomføre en spørreundersøkelse. Her vil jeg undersøke hvor mye elevene føler at de mestrer ulike temaer. Fordelen med dette er at jeg kan legge opp til ett opplegg etter hva elevenes flertall sier at de har behov for. De temaene flest elever gir uttrykk for at de ikke kan, - vil jeg da bruke mest tid på. Her kommer elevene mer på banen og forhåpentligvis føler de seg mer tatt på alvor. Samtidig må jeg fremdeles passe på at det blir rettet mot den type oppgaver som de kan få på heldagsprøver og eksamen.

Selv om jeg tenker å lage undersøkelser, føler jeg at det ikke gir meg god nok tilbakemelding om hva de kan. Elevene tror gjerne de kan mer eller mindre enn det som er realiteten. Til noen av temaene vil jeg derfor bruke test. Da tenker jeg at jeg vil de skal utføre testen før noe blir gjennomgått. Da vil både de og jeg få en tilbakemelding på hvordan de står i faget. Etter vi har jobbet med temaet vil jeg la de ta den samme testen en gang til. Grunnen til dette er at både de og jeg da vil få en tilbakemelding på hvordan de har lært faget. Hvis det da viser seg at det er et område mange sliter med kan jeg ta dette opp igjen.

Til slutt ønsker jeg å åpne et forum for tilbakemeldinger. Her tenker jeg elevene skal få si sin mening om det som skjer i klasserommet. Er undervisningen lagt opp til ett for høyt nivå eller for lavt kan man uttrykke seg her. Dette blir selvsagt et forum der en kan være anonym. Jeg ønsker ikke å være veldig aktiv for at forumet skal brukes mye. Dette fordi forumet bare skal fungere som en tilbakemelding og reaksjon på det som faglig foregår i undervisningen.


Det blir spennende å se om dette vil fungere. Det vil kreve litt ekstra jobbing av meg nå dette året. Fordelen med det er at når jeg først lager det i år, vil jeg bare kunne kopiere med eventuelt litt redigere til neste år. Jeg vil også dette året, som nevnt før, ikke lage tester til alle temaene. Tester kan lages noen for hvert år. Til slutt vil jeg ha slike tester for alle temaer.

Følg med i denne bloggen hvis du lurer på hvordan det kommer til å gå.

2 kommentarer:

Kjell sa...

Spennede måte å analysere nivået på. Med litt kjennskap til itsl-undersøkelser, tror jeg at jeg vil ha benytta tester mer (kanskje helt kutta ut undersøkelser). Undersøkelser gir ikke de mulighetene som du kanskje har bruk for i matematikk når det gjelder "formulering" av spørsmål og svar.

Unknown sa...

Du sier du til nå har brukt LMS mest til administrative oppgaver. Dette er nok også tilfelle for mange andre. Du peker på at det kan være utfordrende å få oversikt over hva elevene kan. Jeg tenker "tester" med en gang da, men som du sier vil en spørreundersøkelse kunne avsløre mye. Husk at de da svarer i henhold til det de tror de kan, ikke nødvendigvis det de faktisk kan.

Du nevner også forumet som en fin arena for tilbakemeldinger. Jeg vil utfordre deg til å tenke på om forumet også kan brukes formativt, underveis? Gjennom spørsmål og svar i forumet vil mange svakheter kunne avdekkes. Jeg tror det er viktig å bruke et forum aktivt (pga fordeler med et skriftlig medium) og fokusere på at det er lav terskel å stille spørsmål. Jeg antar at mange har problemer, og gjerne skulle hatt hjelp, men kanskje ikke tør innrømme det høyt. Anonyme bidrag er mulig i forum, og da har en også tid til å tenke seg om.

Det du sier på slutten støtter jeg 100 % - det du lager nå kan med fordel gjenbrukes, og ved å lage litt nå og litt da får en til slutt en stor portefølje å spille på.